maandag 3 april 2017

FACTS 2017: spring edition


Star Wars t-shirt? Check.
Harry Potter kousen? Check.
Stargate SG-1 seizoen 10 dvd box mee om te laten signeren? Check.

Jawel, mensen, het was weer tijd voor FACTS: spring edition!

Vorig jaar was de eerste lente-editie van onze eigenste comic-con en dat was meteen ook mijn eerste kennismaking met dit fenomeen. Naar de herfsteditie, die al jaren georganiseerd wordt in oktober, ben ik nog steeds niet geraakt. Ook vorig jaar niet, ik lag toen uitgeteld in mijn zetel van 10 dagen filmfestival en zag het echt niet meer zitten...

Maar nu, op - net als vorig jaar - een prachtige lentezondag, trok ik naar Gent met maar 1 missie: Amanda Tapping ontmoeten want die was dit jaar één van de internationale gasten.

In elk geval: ik wou het wat gestructureerder aanpakken dan vorig jaar, toen ik daar als een kip zonder kop rondliep omdat het mijn eerste keer was en alle Q&A's aan mij voorbij liet gaan omdat ik dat totaal vergeten was.

Rond 10.30u spoorde ik naar Gent om niet in de eerste golf van honderden bezoekers te zitten (FACTS ging open om 10.00u). Dat deed ik vorig jaar ook en op die manier kan je rustig naar binnen gaan, zonder uren te moeten staan wachten.

En dit jaar kreeg je bij binnenkomst een plan en een heus paspoort in je handen geduwd:

De eerste die je daarna verwelkomt:

FACTS-man, met nieuw schilderwerk maar daardoor wel wat creepier dan vorig jaar.

In de eerste hal stonden wat promostanden van tv-zenders en geeky websites, en zo kreeg ik al meteen popcorn van de zender Zes in mijn handen gestopt, geen klagen hier.

Zoo komt volgende week terug op die zender, altijd leuk om zo'n dingen bij te leren!

Naast hun stand stonden levensgrote poppen van Arrow en Supergirl (wanneer komt dit laatste terug?), natuurlijk moest daar even een foto van genomen worden:

Arrow interesseert mij niet, vandaar enkel Kara Zor-El en dan nog overbelicht ook.
Na deze inkomhal kom je in de grote hal met alle merchandising, maar ik was op een missie he: Amanda Tapping ontmoeten. En daarom ging het linea recta richting guest hall, waar de acteurs heel de dag door (buiten de Q&A, fotosessie en obligate break) zaten te signeren.

Foto's nemen van de acteurs was daar zo goed als verboden, omdat je hiervoor moest betalen. Een handtekening was trouwens ook niet goedkoop: Amanda vroeg 35€ voor een handtekening en ook nog eens 35€ voor een foto met haar (dit laatste heb ik niet gedaan), maar dat was nog niets vergeleken met Nathan Fillion die voor elk apart 70€ vroeg - 70€ he!!

Anyway, er stond wel een rij, maar na een dik kwartier wachten was het aan mij en na het afstaan van 35€, schoof ik mijn dvd-box van Stargate SG-1 in haar richting. Toch even zeggen: ze is een droom van een mens, altijd goedlachs, altijd grapjes maken en even tijd maken voor de fan die bij haar staat. Ik kreeg eerst een handdruk en toen ik - vragen staat vrij he - om een hug vroeg, pakte ze mij eens goed vast. Topvrouw!

Dit verlaat nooit meer mijn huis, zoveel is zeker.
Mijn dag was op dat moment al gemaakt, maar ik wou zeker nog blijven voor haar Q&A om 14.30u.

En dan kan je niet anders dan gaan shoppen in de grote hal tot het zo ver is.

Mijn buit:
Ja, ik heb deze Funko Pop al, maar die was zowat de grootste teleurstelling van de laatste tijd voor mij. Nu is de "fout" rechtgezet en heb ik een Kira en Fizzgig zoals ik ze wou...

Mostcutest.nl was geen totale onbekende voor mij, ik kijk soms op Youtube naar filmpjes van mensen die kits van Japanse snoep in elkaar flansen en die komen in Nederland meestal van deze webwinkel. Zij verkopen Japans snoep, die snoepknutselkits en nog veel meer, allemaal vanuit Japan geïmporteerd.

Een mystery bag kon dan ook niet misgaan en voor 10€ kreeg ik al het bovenstaande. De meeste dingen herken ik wel van filmpjes op Youtube, maar in welke smaak ze komen, blijft een verrassing. Misschien toch eens Japans gaan leren?

Bij een andere stand met Japans snoep, kocht ik twee dorayaki, eentje met de gewone zoete bonenpastavulling en de andere met kastanjevulling. Maar nu weet ik niet meer welke welke smaak had. Dat wordt een verrassing.

Er was ook een stand met Amerikaans snoep (die stond daar denk ik vorig jaar niet) en daar kocht ik een pakketje Twizzlers, iconische snoep uit film en tv-series.

Tussendoor verorberde ik nog een paar onigiri, nog zoiets dat ik vorig jaar leerde kennen op FACTS: rijstdriehoeken met een tonijnvulling, gewikkeld in een noriblad. Lekker!

Rond 14.00u trok ik dan richting Q&A met het idee om er netjes op tijd te zijn, maar Kristian Nairn (Hodor uit Game of Thrones) was nog bezig aan zijn vragenhalfuurtje, daar had ik geen rekening mee gehouden. Geen erg, want het is een man met leuke verhalen over GoT en zijn medeacteurs.

Om 14.30u was het dan eindelijk zo ver: de Q&A van Amanda Tapping.


De ruimte waar de Q&A doorging, was recht onder een glazen koepeldak, lekker stomen dus want de zon was er ondertussen blijkbaar volledig door gekomen. Maar dat werd allemaal goedgemaakt door het vraag- en antwoordspel.

Amanda Tapping is een vlotte prater, maakt veel grapjes en blijkt ook nog een heel groot sociaal hart te hebben. Dat ze tegenwoordig meer aan de bak komt als regisseur dan als actrice, maakte het nog interessanter. Blij dat ik haar helemaal in het echt heb mogen meemaken!

Na nog een snel rondje door de grote hal, ging het terug richting tramhalte want de vermoeidheid sloeg ineens toe.

Een geslaagde zondag, zoveel is zeker!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten