dinsdag 29 november 2016

Kijktip: Fantastic beasts and where to find them


Toen het bericht kwam dat J.K. Rowling mee ging werken aan een bewerking van Fantastic beasts and where to find them, het boekje dat ze neerpende voor het goede doel en dat zogezegd één van de leerboeken van Harry Potter was, wist ik in eerste instantie niet goed wat denken.

Voor mij was het hele Harry Potterhoofdstuk afgesloten, wat nog maar eens pijnlijk bleek toen ik The cursed child onder ogen kreeg (die afgang kan je hier lezen), en ik had niet direct behoefte aan nieuw materiaal uit de tovenaarswereld.

Maar een mens kan zich vergissen he...


Afgelopen woensdag trok ik naar de cinema om het eerste deel (er komen zowaar 5 films over de fantastische beestjes) in deze filmcyclus te gaan bekijken en wat heb ik genoten!



Eddie Redmayne (een man die schattig op de kaart weet te zetten) speelt Newt Scamander, de auteur van Fantastic beasts..., die in het New York van de jaren '20 arriveert met een koffer vol creaturen. En natuurlijk moeten er daar enkele van ontsnappen...

New York in die tijd weet niets van tovenaars af en MACUSA (de Amerikaanse tegenhanger van The Wizard's Council in Groot-Brittannië) wil dat ook zo houden, vooral omdat er no-majs (de Amerikaanse muggles ofte dreuzels) zijn die jacht maken op tovenaars (ze moeten dan toch niet zo onzichtbaar zijn als MACUSA zou willen).

Dat er dan een aantal magische creaturen loslopen in de stad, maakt hun missie er niet makkelijker op...

Newt Scamander leert al gauw Jacob Kowalski kennen, een no-maj die enkel een lening voor zijn bakkerij wil krijgen, maar in de bank wordt afgewezen en door Newt wordt meegesleurd in het avontuur omdat een niffler daar de boel op stelten zet.

Eventjes over die niffler: dat is het beestje waar zowat iedereen die de film ziet, instant verliefd op wordt.

De niffler is steeds op zoek naar alles wat glittert en steekt zijn buit in zijn buidel die heel wat meer kan bevatten dan wat je zou denken. Telkens hij in beeld verschijnt, zijn de lachbuien gegarandeerd en nu eens niet op een geforceerde manier.

Jacob staat eveneens voor het comic relief, want hij is de niet-magiër die in de magische wereld wordt gegooid en samen met ons ontdekt wat die inhoudt.

Veel meer ga ik niet verklappen over de plot van de film, want daar doe ik niemand een plezier mee en ik heb dat trouwens ook niet graag dat mensen hun mond niet kunnen houden over film of tv die ik nog moet zien...

Fantastic beasts and where to find them is wel een pak volwassener en een beetje meer sexy dan Harry Potter was, maar dat is dan ook niet verwonderlijk aangezien de personages hier volwassenen zijn en geen middelbareschoolkinderen. De wereld in het New York van de jaren '20 ziet er fantastisch uit (je zou onmiddellijk tekenen om er te kunnen wonen) en de hele wondere wereld die door Rowling geschapen wordt is simpelweg prachtig.

Als ze in de komende vier films dezelfde kwaliteit kunnen houden, zijn we goed voor een aantal jaar. En ik kan al niet wachten tot de volgende film uitkomt!

Oh ja, toch nog een klein puntje van kritiek: hoewel ik 100% zeker van de film genoten heb, kon ik de afloop al na 5 seconden voorspellen. Lazy writing noem ik dat en ik zal zeker de enige niet zijn. Maar dat is een kleinigheid vergeleken met de schitterende film die je te zien krijgt.

Harry Potterfans: zéker gaan kijken.
Al de anderen (zijn die er?): ook gaan kijken, want je moet Harry Potter niet kennen om van deze film te kunnen genieten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten