donderdag 12 april 2018

Gelukkig worden op de kattenmanier


Bizar toch hoe bepaalde ideeën en strekkingen zich ineens op dezelfde manier openbaren...

De afgelopen maanden kwamen maar liefst drie boekjes uit die mensen tot een gelukkiger leven willen aansporen als we maar gaan leven zoals een kat:

Catfulness - Paolo Valentino
Boekerij, 2018
91 p.
Vertaald uit het Spaans: Il metodo catfulness

Doe en denk als een kat - Stéphane Garnier
Kosmos, 2018
159 p.
Vertaald uit het Frans: Penser et agir comme un chat!

Doe als een kat - Alison Davies
Spectrum, 2018
142 p.
Vertaald uit het Engels: Be more cat

Allemaal willen ze mensen aansporen om hun leven wat makkelijker en aangenamer te maken als we maar doen zoals katten doen.

In Catfulness krijgen we een methode voorgeschoteld die ons op 7 weken tijd in een kat moet veranderen - qua gedrag dan.

Per dag van die zeven weken is er een opdracht, waarbij die op zondag steeds "doe niets" is. Dan ben ik in ieder geval al goed bezig.

Maar het boekje spreekt zichzelf ook wel eens tegen: één van de tips is dat we moeten slapen wanneer we voelen dat we willen slapen (wat in de praktijk helemaal niet haalbaar is met werk en zo) maar er wordt op een bepaald moment ook aangespoord om eens echt heel extreem vroeg op te staan, zodat je van een zonsopgang kan gaan "genieten".

Wat is het nu? Slapen wanneer je moe bent of veel te vroeg opstaan zodat je juist compleet oververmoeid aan je dag kan beginnen?

Doe en denk als een kat pakt het anders aan. Hier wordt een hoop clichés over katten bijeen gegooid en komt het er op neer dat je enkel dingen moet doen waar je je goed bij voelt, zoals enkel met mensen omgaan die je graag hebt en mensen mijden waar je je slecht bij voelt. Ben ik ook al goed mee bezig...

Maar het werd op den duur zo'n zweverig gewauwel dat ik het boek aan de kant heb gelegd.

Doe als een kat zal ik dan later wel eens inkijken, ik heb er eventjes genoeg van, mindfulness en consoorten is sowieso al geen goeie match met de deze.

Ik zal wel zelf mijn conclusies trekken door katten live te observeren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten