vrijdag 16 maart 2018

Kijktip: Annihilation


Maandag verscheen de  - voor mij dan - langverwachte film Annihilation op Netflix.

Een SF-film met enkel vrouwen in de hoofdrol? Sign me up!

De film ging al over de tongen omdat hij enkel in de VS een release in de bioscopen kreeg. Hij zou zogezegd te "moeilijk" zijn voor een groot publiek... De rest van de wereld kon even later op Netflix kijken. Zo geschiede.

Annihilation is de verfilming van het gelijknamige boek van Jef Vandermeer en het is het eerste deel in een trilogie. De trilogie is onderweg naar mijn brievenbus want ik wil meer weten na het zien van de film.

Daarin volgen we Lena, het personage van Natalie Portman, een biologe die na een jaar het wel opgegeven heeft om op haar man te wachten die voor het leger op missie is. En dan staat hij ineens terug thuis...

Maar hij is veranderd en blijkt ook ernstig ziek te zijn. Onderweg naar het ziekenhuis wordt hun ambulance gekaapt en Lena en haar man worden naar een geheime basis gebracht. Daar wordt duidelijk waar haar man zo lang heeft uitgehangen: de basis staat naast de grens van Area X, een door een buitenaardse entiteit geïnfecteerd gebied dat zich steeds verder uitbreidt. Er zijn al 11 expedities geweest naar dit gebied en haar man is de enige overlevende van de laatste ervan.

Er wordt een nieuwe expeditie op poten gezet, onder leiding van psychologe dr. Ventress (Jennifer Jason Leigh - long time no see) en Lena geeft zich vrijwillig op om mee te gaan. De ploeg bestaat uit 5 vrouwen, elk met hun eigen discipline. Hun opdracht is om tot aan de vuurtoren te geraken waar de impact uit de ruimte plaatsvond. De reis wordt lang...

Veel meer ga ik niet vertellen over de film, want wat je te zien krijgt tart soms gewoon de verbeelding en moet je echt met eigen ogen zien. Wat ik wel nog wil zeggen is dat er af en toe een beetje horror in de film sluipt, dus wie daar gevoelig aan is moet zelf beslissen of zij/hij kijkt.

Ik vond het in elk geval een geslaagde film, maar of hij nu hier een bioscooprelease zou moeten krijgen? Dat weet ik zo net nog niet, maar hij verdient het om bekeken te worden.

Hopelijk worden de twee volgende delen van de Area X-trilogie van Jef Vandermeer ook nog verfilmd. Want het verhaal is helemaal niet uit na deze film...




1 opmerking:

  1. Ik ben zoooo nieuwsgierig naar deze film! Maar ik wil eerst het boek lezen, dus het duurt vast nog eventjes totdat ik hem kijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen