zondag 11 februari 2018

Gentse book haul


Gisteren was het zo'n mooi weer dat ik gewoon de drang voelde om naar buiten te gaan (ik weet het, ik weet het...) en het leek mij het ideale moment om eventjes in Gent wat boekhandels te gaan plunderen.

Ik kwam thuis met maar liefst 9 boeken en 1 dvd.

Een geslaagd dagje uit, zoveel mag gezegd worden.

Aanleiding voor dit boekentripje was het feit dat twee onafhankelijke boekhandels in Gent dit jaar nog hun deuren gaan sluiten. Geen opbeurend nieuws, maar beide winkels doen momenteel hun stock aan -20% de deur uit, een mens zou al voor minder een kijkje gaan nemen.

Eerste stop was de Epic comic store. Afgelopen week kwam via Facebook het bericht dat ze totale uitverkoop houden omdat de eigenaar er eind juni mee stopt. Een heel jammer feit, want hun aanbod van graphic novels en trades is meer dan de moeite.

Motor girl is de nieuwe reeks van Terry Moore, van wie ik al het schitterende Rachel rising las. En de twee kattenboekjes kon ik gewoon niet laten liggen... Cat getting out of a bag heb ik ondertussen al uit en is een feestje van herkenning voor kattenpersoneel. Jeffrey Brown weet katten heel juist in beeld te brengen.

Daarna was het de beurt aan The English Bookshop, die bevindt zich aan het water, aan de achterkant van de Fnac. De winkel wist ik al lang zijn, maar ik was er nog nooit binnen geweest.

En ook deze shop sluit in juni zijn deuren en verkoopt alles aan -20%. En zoals de naam al zegt, verkopen ze hier enkel Engelstalige boeken, tweedehands, in zowat alle domeinen.

The moonstone is een klassieker uit de Engelse literatuur en ik wil wat meer klassiekers lezen.

Een paar jaar geleden had ik een kleine obsessie met Greta Garbo en een boek dat al haar films belicht, mag zeker in mijn boekenkast. De omslag is een tikje beschadigd, maar het is tenslotte de inhoud die telt, niet? Ook leuk om weten is dat de vrouw die "the face" werd genoemd, met even scheve tanden aan het leven begon als ik - er staan namelijk ook foto's in het boek van toen ze jong was.
Een beugel bracht bij allebei soelaas.

Een tripje naar Gent is niet compleet zonder een bezoek aan De Slegte en dat was nu niet anders.

De moord op Roger Ackroyd werd blijkbaar in 2013 bekroond tot beste detective ooit. Dan moeten we dit Poirotverhaal eens lezen...

Ik vond ook nog een boek van Daphne du Maurier, Frenchman's Creek, en werd meteen verliefd op die zalige ouderwetse cover.

The first men in the moon is een klassieker van H.G. Wells en ook van deze schrijver wil ik wat meer lezen.

Laatste halte werd de Fnac, waarna ik de tram terug naar het station nam.

De dvd van Kedi beet al lang in mijn been, maar ik vond hem nergens. Deze film zag ik vorig jaar in de cinema en is een ode aan de katten van Istanboel. En die moest ik gewoon in huis hebben.

Ik kocht ook nog een Duits boek, Alles außer irdisch, omdat het er compleet maf uit ziet. En de inhoud is zo nodig nog maffer: de nieuwe Berlijnse luchthaven wordt in gebruik genomen (die is in werkelijkheid nog steeds niet af...) en binnen de 7 seconden stort er een UFO op de landingsbaan. Rare toestanden volgen. Dit wil op het eerste zicht een beetje een Duitse Hitchhiker's guide to te galaxy zijn, maar ik zie het wel wanneer ik het boek lees.

Minder geld opgedaan dan ik op voorhand gedacht had en een nieuwe lading leesvoer voor in mijn boekenkast. Vreugde alom.

1 opmerking:

  1. The first men in the moon staat ook nog op mijn lijstje om te lezen en Alles außer irdisch klink hilarisch!

    BeantwoordenVerwijderen