zaterdag 10 februari 2018

Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes - Elena Favilli en Francesca Cavallo


Rose Stories, 2017
212 p.
Vertaald uit het Engels: Good night stories for rebel girls

Dit boek zag ik overal de ronde doen bij mensen op wie ik geabonneerd ben op Youtube - de Engelse versie van het boek wel te verstaan. Toen ik zag dat de Nederlandse vertaling eindelijk was verschenen, moest ik dit boek gewoon lezen.

In Bedtijdverhalen... krijgen we de levensbeschrijving van 100 vrouwen uit de wereldgeschiedenis te lezen, met naast elk verhaal een tekening met een portret van zo'n vrouw. Het bijzondere is dat deze illustraties door bijna evenveel vrouwelijke kunstenaars gemaakt zijn als er beroemde vrouwen worden opgevoerd.

Een voorsmaakje van wat je te lezen/zien krijgt:

Amerikaanse prima ballerina waarover ik de documentaire "A ballerina's tale" - aanrader! - zag.
Zowat mijn favoriete kunstenares - buiten Käthe Kollwitz, maar die staat niet in het boek.
Een van de grootste kinderboekenschrijfsters ooit.
Ik ben echt fan van CdG sinds ik naar Sint-Petersburg geweest ben in 2003.
Zo staan er dus nog 96 in het boek.

Het boek werd geschreven voor kinderen, in het bijzonder meisjes, en ik zou het aan elk meisje cadeau doen dat ik ken, al is het maar om hen te tonen dat er net zo'n fantastische vrouwen op de wereld zijn/waren als al die mannen die steeds maar met de pluimen/aandacht gaan lopen.

En ondertussen is er in het Engels al een deel twee uit. Ik ben in blijde verwachting van die vertaling!

Vier sterren voor dit boek dat elk meisje (groot of klein) zou moeten gelezen hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten