vrijdag 13 oktober 2017

Filmfestival - dag 2


Elk jaar wordt er een promofilmpje voor het filmfestival gemaakt dat voor elke film wordt afgespeeld. Dit jaar is dat niet anders:



Heel wat van de films die ik de komende dagen nog ga bekijken, zitten in dit filmpje verwerkt en ik ga dat dus nog 12 keer te zien krijgen bij mijn volgende filmbezoekjes.

*Zucht*

Slechts één film op het programma op dag twee, en wat voor één:

Bij gebrek aan Duitse films op het festival (een oud zeer, maar daar heb ik al genoeg over gejammerd), moet ik het met documentaires over Duitse film doen...

Twee jaar geleden zag ik al Verbotene Filme op het filmfestival, waarin bericht werd over zo'n 40 films uit de Nazitijd die nog steeds niet vrij mogen vertoond worden. Wel omkaderd in filmarchieven en -musea, maar niet zomaar in gelijk welke cinemazaal.

Hitler's Hollywood - dat evengoed Goebbels' Hollywood had kunnen heten - gaat over de rest van de meer dan 1000 films die tussen 1933 en 1945 in Duitsland werden gedraaid. Films die in de vergetelheid zijn geraakt, maar waarvan sommige echt wel waarde hebben en kunnen rivaliseren met hun Amerikaanse tegenhangers. Wat ook de bedoeling was, want zowel Hitler als Goebbels waren grote filmfans (den Adolf zag soms tot 6 films per dag) en wilden het medium ten volle benutten als propagandamiddel.

Het grootste aandeel van die films was gericht op vrouwen, stelde heroïsch sterven op het voorplan en was soms heel subtiel in het weergeven van de dagelijkse toestand in Duitsland. Horror- of sciencefictionfilms werden niet in die periode gedraaid, het dagdagelijkse leven was eigenlijk zo al freaky genoeg... De vraag wordt in de film dan ook herhaaldelijk gesteld: Wat weet cinema dat wij vergeten zijn?

Het overzicht vangt aan in 1933, toen de NS aan de macht kwam in Duitsland en de filmindustrie helemaal onder monopolie van de UFA-studio's kwam. Een andere filmstudio kwam niet meer aan de bak. Heel wat talent vluchtte het land uit, vooral omdat ze van Joodse komaf waren, maar soms ook uit principe, zoals Marlene Dietrich die uiteindelijk zelfs voor de geallieerde troepen ging optreden...

We zien dat het talent op het doek voornamelijk uit het buitenland werd geïmporteerd: Poolse actrices, Zweedse (Zarah Leander als hoogtepunt en zelfs eventjes Ingrid Bergman die het na één film voor bekeken hield), Nederlands talent... Het publiek werd betoverd door de grootse cinema met zang, dans en vooral veel pathetiek.

Er werd zelfs een film over de Titanic gedraaid in 1943 waarvan het de bedoeling was om de Engelsen in een slecht daglicht te stellen, maar Goebbels verbood uiteindelijk om de film in Duitsland te vertonen. In de bezette gebieden werd hij wel vertoond. Deze film is trouwens gewoon op dvd te verkrijgen als Duitse klassieker.

Een leerrijke documentaire, zoveel is zeker en interessant om naast Verbotene Filme van een paar jaar geleden te bekijken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten