zaterdag 4 maart 2017

Kijktip : Logan


Soms kan naar de cinema gaan de gezondheid een beetje schaden. Maar ik had het zelf gezocht...

Ik trok namelijk naar één van mijn favoriete bioscopen (Cinema Albert in Dendermonde) om Logan te bekijken.

Probleempje: die begon om 21.00u, waardoor ik pas terug thuis was rond middernacht. En dat op een werkavond als ik de dag erna terug paraat moet staan. Geen goeie keuze...

Qua tijdstip dan, want de film zelf vond ik geweldig - op meer dan een manier.

Logan is de laatste film met Hugh Jackman als Wolverine (of dat willen ze ons toch doen geloven) en speelt zich in de nabije toekomst af: Wolverine en Professor X zitten in 2029 in Mexico verscholen omdat alle mutanten op de wereld verdwenen zijn en/of opgejaagd worden.

Wolverine/Logan steekt geregeld de grens over met zijn limousine om voor taxichauffeur te spelen in de VS, zodat er toch brood op de plank komt en de nodige medicijnen voor de nu 90-jarige Xavier kunnen voorzien worden.

Klinkt misschien niet echt spectaculair, maar de film opent met één van de zwaarste gevechtscènes die ik al in het X-Men universum gezien heb. Het bloed en de ledematen spatten in het rond en dit zet al meteen de toon voor de rest van de film: rauw, bruut en met heel wat doodslag...

Tijdens één van zijn tripjes over de grens wordt Logan door een vrouw aangesproken die hem herkent en ze vraagt hem om haar te helpen. Hij weigert in eerste instantie, maar na een paar keer aandringen, geeft hij toe. Deze vrouw blijkt een jong meisje bij zich te hebben: Laura. Ze spreekt niet, maar blijkt uiteindelijk ook mutantenkrachten te hebben, quasi dezelfde als Wolverine...



Ik heb genoten van deze anders-dan-anders superheldenfilm. Zowel Wolverine als Professor X zijn op hun retour (de ene wordt een dagje ouder en negeert de aftakeling en de andere lijdt aan een vorm van dementie met gevaarlijke gevolgen voor de omgeving) en ja, dat zorgt voor enige humor in het verhaal. Daarnaast is het echt een film vol geweld. De haastig samengeraapte "familie" van drie (ze slaan met Laura op de vlucht voor de bad guys van dienst) rolt van het ene gevecht in het andere. Rustpuntje - maar dan ook maar voor héél eventjes - is de familie paardenkwekers die ze onderweg tegenkomen en waar ze een gezellige avond mee doorbrengen.

Als afsluitstuk van het verhaal van Wolverine (niets zegt dat ze er ooit nog uitbrengen met een andere acteur natuurlijk) kan deze tellen. De ene actiescène volgt vlotjes de andere op, zonder dat het fijnere werk wordt genegeerd. Want wie tranen heeft, zal ze kunnen laten vloeien.

Aanrader!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten