woensdag 4 januari 2017

Gezien in 2016: thuis op het scherm


Mijn vorige bericht, de top 10 met bioscoopfilms, was blijkbaar mijn 300ste bericht op deze blog.
Wat gaat de tijd toch snel...

Naast de 35 films die ik in de bioscoop zag, heb ik ook een pak dingen thuis op het scherm bekeken. Ik ga hier niemand beginnen vervelen met hoeveel er dat nu waren (heel wat, geloof me vrij), maar ga meteen over naar wat ik het beste op mijn eigen tv-scherm vond:

1/ The wolfpack


The Wolfpack Trailer from Periscoop Film on Vimeo.

Over deze documentaire heb ik het al een paar keer gehad op mijn blog.

Het waargebeurde verhaal van zes broers die jarenlang door hun vader werden vastgehouden (je kan het niet anders omschrijven) in een appartement in New York, doet meer dan eens je mond open vallen van verbazing. Vooral dan omdat de broers helemaal geen onaangepaste, totaal verknipte jongemannen blijken te zijn...

Ik zag hem op Sundance TV, een betaalkanaal bij Proximus, maar hij is ondertussen al uit op dvd.

2/ The 100. Seizoen 1-3



Ja, ik zag de drie seizoenen op 1 jaar tijd. De eerste twee op dvd en het derde op Netflix, toen ze de serie daar ein-de-lijk in hun aanbod opnamen (die zat er al een hele tijd in de Amerikaanse versie).

De reeks evolueerde van een tienerreeksje over overleven op een "nieuwe" planeet, naar een full-on post-apocalyptisch feestje met een heel eigen mythologie. Ik kan dat alleen maar toejuichen.

Uit op dvd en ook op Netflix te bekijken.

3/ Stranger things. Seizoen 1



Netflix gooide het hele eerste seizoen in juli online en ik zag de 8 afleveringen in recordtijd (ttz zo snel als mogelijk als je voltijds moet werken).

Stranger things keert terug naar de jaren '80, de gloriejaren van freaky sciencefiction en er wordt zowat naar alles wat in die tijd populair was gerefereerd.

Dat de kindacteurs daarnaast ook nog héél geloofwaardig en allesbehalve irritant waren, is een serieuze verdienste.

Voorlopig alleen op Netflix.

4/ Buried



Deze is al een aantal jaar oud (2010), maar zag ik pas in 2016.

Een man werd begraven in een kist onder de grond en een race tegen de klok begint om hem te bevrijden.

Buried is in essentie 90 minuten Ryan Reynolds (de goeie Ryan) opgesloten in een kist met een gsm en een aansteker. En toch blijf je kijken.

Uit op dvd.

5/ La trêve


La Trêve - générique from Hélicotronc on Vimeo.

Prima fictie van eigen bodem en Wallonië dan nog. Met een prachtige generiek (zie hierboven).

Canvas trakteerde ons op de 10 afleveringen van een flik die terugkeert naar zijn geboortedorp en daar al meteen met de moord op een lokale voetballer wordt geconfronteerd. Tijdens zijn onderzoek komt er vanalles over het dorp naar boven drijven, zoals het hoort.

Nog steeds online op Canvas te bekijken.

6/ 10 Cloverfield Lane



Nog een die ik rijkelijk laat zag, want ik wou die eigenlijk in de bioscoop gaan bekijken.

Een vrouw wordt na een verkeersongeluk wakker in een bunker, vastgebonden aan haar bed.
De doomsdayprepper (die mensen bestaan dus echt in Amerika) die haar "gered" heeft, beweert dat de wereld ten prooi viel aan een nucleaire aanval en dat ze niet meer naar buiten kunnen.

Spannende film, die zich bijna compleet in de bunker afspeelt. Een kleine ontdekking.

Uit op dvd.

7/ Anomalisa



Een film met poppen over de kleine en grote gevoelens in een mensenleven.

Nooit gedacht dat ik er zo door meegesleept zou worden, maar het is overduidelijk één van de beste dingen die ik in 2016 bekeken heb.

Uit op dvd.

8/ Cold feet. Seizoen 6



Cold feet is een serie die ik jaren geleden op dvd verslonden heb.

De avonturen van 3 bevriende koppels, hun ups en downs, konden mij serieus boeien. En wat bleek? Na 15 jaar werd zowaar een zesde seizoen gemaakt!

De vrienden zijn allemaal wat ouder, maar daarom niet wijzer en het hele Cold feet-gevoel was helemaal terug. Blij dat NPO3 ons daar een plezier mee wou doen!

Nog niet op dvd verschenen, maar ik verwacht het wel.

9/ Outlander. Seizoen 1



De trailer hierboven gaat over het tweede deel van het eerste seizoen en eigenlijk is dat ook hetgene ik in 2016 zag, het eerste deel dateert al van 2015.

Ik had alle afleveringen opgenomen van één, maar verloor interesse. Het was pas toen ze op Netflix opdoken, dat ik mij er eens goed voor zette...

Uit op dvd en op Netflix te bekijken.

10/ Ascension



In 1963 werd een ruimteschip gelanceerd met als missie het zoeken naar een nieuwe bewoonbare planeet. We zijn nu 50 jaar later en het schip cruist nog steeds door de ruimte.

Maar dan wordt ineens iemand vermoord, de eerste moord ooit. Wat is er aan de hand?

Jammer genoeg werd hier maar 1 seizoen van gemaakt, maar ik heb het verslonden!

Enkel op Netflix te bekijken.

Nog vermeldenswaardig:

Hap & Leonard



Miniserie rond twee loser-vrienden die op zoek gaan naar een schat op de bodem van een rivier.

Vol geweld, brutaal en grappig, was dit één van de ontdekkingen van het jaar voor mij.

Ik zag het op AMC, betaalzender bij Proximus, en daar wordt het ook regelmatig herhaald.

A girl walks home alone at night



Aangekondigd als "de eerste Iraanse vampierenwestern" en helemaal in zwart/wit gefilmd.

Deze film heeft zowat alles tegen, maar ik genoot van de prachtige fotografie, het zachtjes voortkabbelende verhaal en de occasionele vampierelementen in de film. Een aanrader.

Uit op dvd.

Black sails. Seizoen 2



Een serie met vuile piraten, een prequel op het boek Schateiland van R.L. Stevenson. Nooit gedacht dat ik het leuk zou vinden, maar ik kan nu al niet wachten om seizoen drie op Netflix te gaan verslinden (pas ontdekt dat het daar op zit).

Uit op dvd en op Netflix te bekijken.

Haven. Seizoen 1-5



Hier heb ik al genoeg over zitten zagen op deze blog.

Een Syfy-serie, van ver gebaseerd op een verhaal van Stephen King, met knullige effecten en acteerprestaties waarbij je soms in je haar zit te krabben van hoe slecht ze zijn.

But I liked it!

Uit op dvd.


1 opmerking:

  1. Ik vond Ascension ook echt geweldig! Zo jammer dat er geen vervolg is gemaakt.. Ik moet nog altijd aan het tweede seizoen van the 100 beginnen, maar stiekem vind ik het een beetje te spannend haha :P misschien moet ik mijn vriend maar overhalen om mee te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen