donderdag 17 november 2016

Birthday girl


November is verjaarmaand voor mij en afgelopen zondag trok ik met het zusje Gent in om dat te vieren.

Beginnen deden we met Brunch op zondag in het Sphinx-café, waar MOKJA het eten verzorgde. Een brunch op Koreaanse wijze dus, het is eens iets anders...

En dat we gesmuld hebben! Vooral de hobak mandu en de yukhoe vielen enorm in de smaak. Het nationale gerecht kimchi dan weer wat minder, omdat het zo enorm pikant was...

Sphinx cinema voorziet ook dat je daarna aan verminderd tarief een film kan meepikken uit hun namiddagprogrammatie, maar jammer genoeg stond daar niets tussen dat ons kon bekoren, dus ging het richting Kinepolis.

Want Kinepolis had mij een verjaardagscadeautje toegestuurd: een gratis film naar keuze voor mij, dat werd dus met twee film aan halve prijs. De keuze viel daar op Doctor Strange, de zoveelste superheld uit de Marvelstal die zijn eigen film kreeg.



Hoofdreden om te gaan kijken? Benedict Cumberbatch, want die geeft gestalte aan Doctor Strange, een voor mij verder onbekende comicfiguur, maar dat is zo'n magistrale acteur dat ik er alles van zou gaan bekijken.

De film is de "origin story" van Stephen Strange, een briljante arrogante chirurg (dat lijkt steeds samen te gaan, zie ook Grey's Anatomy) die op een dag alles verliest na een auto-ongeluk waarin zijn handen onherroepelijke zenuwschade oplopen. Gedaan met opereren.

Hij valt in een depressie, stoot iedereen in zijn omgeving af en gaat dan op zoek naar een mystiek klooster in Nepal waar hij zijn handen opnieuw zou kunnen leren gebruiken. Dit klooster wordt geleid door the ancient one, kaalhoofdig gespeeld door Tilda Swinton. Hier leert hij dat magie bestaat en dat je door training alles op aarde aan je wil kan onderwerpen.

Natuurlijk moet er ook een bad guy ten tonele verschijnen en hier is dat Mads Mikkelsen (Europese acteurs die Engels niet als moedertaal hebben, verzanden al snel in zo'n rollen, zo ook Christoph Waltz, nochtans een klasse-acteur), die de lessen van het klooster voor slechte doeleinden wil gebruiken. Deze Kaecilius is een cliché slechterik, met vreselijke make-up, maar een superheld moet nu eenmaal een vijand hebben, nietwaar?

De film is op overdonderende wijze gefilmd, met veel visueel spektakel en dat je hem in 3D kan gaan bekijken, is dan ook geen verrassing (ik zag hem in 2D). Voor mij persoonlijk niet veel verloren, want ik moet nog de eerste 3D-film zien waarin dat ook werkelijk een meerwaarde voor de film is...

Het werd al bij al een leuke film, waar ik toch wat afgelachen heb en mij kostelijk geamuseerd heb. Marvel verstaat die gave, DC niet... Zowat alle superheldenfilms die de laatste tijd de grond werden in geboord, kwamen uit deze laatste stal (Suicide Squad? Vreselijke film! Batman v. Superman? Geeuwfeestje. Enz...)

Al bij al een mooie verjaardagszondag. Lekker gegeten en een leuke film gezien, wat moet dat meer zijn?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten