zondag 9 oktober 2016

Het gegeven paard - en waarom je dat wél in de bek mag kijken...


Eerst een beetje duiding:

begin dit jaar werd via de mailing van Stripspeciaalzaak gevraagd naar de Top 10 van 2015 én de Ultieme heldentop 5 van striplezers. Wie zijn voorkeuren doorgaf, kon meteen kans maken op één van de 20 strippakketten die Stripspeciaalzaak te verloten had.

Mijn top 10 van 2015 staat bijna integraal op deze blog, dus die herhaal ik hier niet. Er moesten wel een paar titels sneuvelen omdat die niet in 2015 werden uitgegeven, maar je krijgt toch een goed idee.

Mijn ultieme striphelden (maakte niet uit of het helden, schurken, beesten... waren, als ze maar in een strip zaten) waren volgende 5 kandidaten:
Wie ze alle vijf weet te noemen, kan één van de strips die ik weg doe winnen.
En uiteindelijk kreeg ik dan het bericht dat ik één van de winnaars was.

Tijdlijn van het winnen:

15/02: doorsturen van mijn favorieten
10/03: bericht dat ik gewonnen had
02/08: bericht dat de strips beschikbaar waren maar nog naar de afhaallocatie moesten gebracht worden
30/09: bevestiging dat de strips op de afhaallocatie waren toegekomen
08/10: afhaling van de strips

Zeven maanden dus tussen winst en ze uiteindelijk in mijn handen hebben, het wachten was echt lang genoeg...


Bovendien kwam begin september de mededeling dat ze 1 strip hadden moeten vervangen door een andere omdat die er niet was doorgekomen. Ik hield mijn hart al vast want er zat in het hele pakket van 17 strips slechts 1 strip die ik absoluut wou hebben en dat was Aâma (1), een strip die heel hoog scoorde in mijn jaaroverzicht van 2014.

En omdat ik altijd veel geluk heb in mijn leven, was het natuurlijk Aâma die sneuvelde uit het pakket... *insert 10.000 vloeken hier*

Wat zat er nu wel in het pakket?

Wat ik ga houden:


Minions en Urbanus zijn gewoon leuk en aangezien het geen doorlopende verhalen zijn, kan het geen kwaad dat het respectievelijk nr. 1 en nr. 154 is. De kat kan mij altijd bekoren en nr. 3 uit de reeks is, zoals de andere albums, een verzameling gags, niets aan verloren dus.
Lady S. is een reeks die ik nog niet zo lang lees, hoewel die al bestaat sinds 2004. Dit is het laatst verschenen deel en ik kan mee, omdat ik de rest ook gelezen heb.


Het narrenschip bestaat uit de eerste twee delen, die ga ik zeker lezen en daarna zie ik wel wat ik met die reeks doe. Van Succubus en Cross fire is het telkens het tweede deel, hopelijk is daar het verhaal te volgen...

Wordt geschonken aan de bibliotheek:


Deze reeks is zo goed als compleet (deel 5 verscheen afgelopen jaar) en er zijn zeker liefhebbers voor, alleen niet ik...

Wat ik zou wegdoen:


Mijneer Caulard is het derde en laatste deel van de vampierenreeks D. Deze heb ik al gelezen en zonder de eerste twee delen is deze niet veel waard.
Tex Willer is duidelijk een western, van Italiaanse makelij dan nog en kan mij niet bekoren. Het verhaal staat op zich en heeft een heel mooie tekenstijl, maar het interesseert mij niet.
Wat ik met Benjamin ga doen, ben ik nog niet zeker. Het album verscheen in de collectie Arcadia Archief, waarin onuitgegeven of vergeten strips worden uitgegeven. Het is genummerd en werd gesigneerd door de auteur, eigenlijk reden genoeg om het te houden.

Boosheid alom voor dit:

In plaats van het sublieme Aâma 1 (delen 3 en 4 van deze reeks gingen totaal de mist in) werd mij Alexander de grote in de maag gesplitst, een Nederlandse gagstrip (die Hollanders hebben 0,0 zin voor humor en al zeker niet in historische context) over Alexander de grote, in een afschuwelijk lelijke en slechte tekenstijl. Ik verwaardig mij zelfs niet om dat te gaan lezen...
De kleine Thor-strip (comicformaat) van Standaarduitgeverij was wel voorzien in het originele pakket, maar aangezien het een deel 2 is, waardoor je niet mee bent in het verhaal, gaat deze ook weg.

Bij deze dus het gegeven paard serieus in de bek gekeken en ik vind dat ik recht heb om kritiek te hebben op deze hele gang van zaken.

Zeven (7!!) maanden moeten wachten op je winst en dan nog niet krijgen wat beloofd was, een mens mag terecht een beetje vloeken - en zijn ongenoegen uiten op de eigen blog!

Vergeet de give-away niet he...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten