zaterdag 15 oktober 2016

Filmfestival 2016 - dag 3


De focus op het filmfestival ligt dit jaar op twee dingen: Nordic Cinema en Spotlight Japan. Twee thema's die mij filmisch aan het hart liggen, het kan dus niet op dit jaar!

De afgelopen dagen kwam dit in mijn kijkschema echter nog niet aan bod, maar hou u vast aan de takken van de bomen voor de komende dagen! Dan vlieg ik er echt in met Japanse en Scandinavische cinema!

Mijn eerste Japanner zag ik gisteren:

 Danchi - Junji Sakamoto



Danchi wordt in het Engels vertaald als The projects. De film speelt zich dan ook bijna volledig af in en rond een ouderwets appartementencomplex. In deze matchbox-appartementjes (niet veel plaats in Japan) is een hele wereld aan de gang: roddelende buurvrouwen, de strijd voor voorzitter van de bewonersraad en dan is er dat ouder koppel dat er sinds een paar maand woont.

Naast deze kleine gemeenschap duikt er ook een vreemde jongeman op, die beweert een alien te zijn en hij heeft de expertise van de oudere man nodig om een kruidenmedicijn voor zijn volk te maken. Maar is hij wel een alien?

De film is een heerlijk voortkabbelende komedie (en niet van de overdreven Aziatische stijl, maar subtiel en met een glimlach), zeker wanneer de oudere man besluit dat hij niet meer wil buiten komen en zich in zijn appartement gaat verstoppen voor de andere bewoners. Zijn vrouw wordt er al snel van verdacht hem vermoord te hebben en de bemoeizuchtige buurvrouwen stellen alles in het werk om te weten te komen wat er met haar man gebeurd is.

Ik heb van de film genoten, zoveel is zeker. Je krijgt hier een heerlijke komedie (zoals al gezegd), met sympathieke personages en die alien die dan toch op een bepaald moment zijn ruimteschip oproept.

Dat op dat moment die omhooggevallen culturo achter mij (hij werkte al op mijn zenuwen voor de film begon, door véél te luid te zitten verkondigen wat nu een goeie film was) het woord sciencefiction uitsprak alsof het één van de smerigste woorden ooit was, liet ik niet echt aan mijn hart komen. Als je zo met je kont genepen zit omdat wat genrebending niet in je plaatje van "cultuur" past, zegt meer over jou dan over de kwaliteit van de film waar je naar zit te kijken.

Nèm.

De film was enkel Engels ondertiteld, niet veel kans dan dat die hier in de bioscopen zal geraken...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten