zaterdag 22 oktober 2016

Filmfestival 2016 - dag 10


Nee, geen dag 9 voor het Filmfestival want die dag bleef ik gewoon thuis om wat te bekomen van al het filmgeweld dat ik al voor mijn ogen had laten passeren. En het was nodig: de vermoeidheid begon toe te slaan en ook een algemeen gevoel van bevreemding kwam over mij want ik besefte zelfs niet meer welke dag of datum het was...

Wat ik wel deed op dag 9, was om een pakje van DHL gaan dat werd afgezet in een afhaalpunt kweetniehoever van mijn deur omdat ik niet thuis was de dag ervoor. Kon dat nu echt niet dichter bij huis? En ook dit was nodig, want mijn kat heeft speciale voeding voor zijn maag en darmen nodig (sinds hij dit eet, geen diarree of overgeven meer) en die was bijna volledig op, ik kan dat beestje toch niet laten verhongeren?

Mijn allerlaatste film van het festival zag ik dus op vrijdag:

Himeanole - Keisuke Yoshida



Nogmaals Japans en deze keer eens wat anders: Himeanole begint als een romantische komedie waarin twee verlegen mensen verliefd worden op elkaar. Hun prille geluk zal echter grondig verstoord worden door de tweede helft van de film - de twee delen worden zelfs door de titel en generiek van elkaar gescheiden want de titel verschijnt pas na ongeveer een uur op het scherm - waarin we een compleet verachtelijke seriemoordenaar volgen.

En het werkt!

Seriemoordenaar Morita komt al in de eerste helft van de film voor als stalker van Yuka, het meisje waar Okada verliefd op wordt. Morita blijkt dan ook nog eens een oud-klasgenoot van Okada te zijn, een jongen die genadeloos gepest werd tijdens de middelbare school.

Dat pesten heeft hem compleet gek gemaakt en hij heeft er al een moord op een vroegere pester opzitten als we hem in de film tegenkomen.

De tweede helft van de film volgen we bijna uitsluitend Morita op zijn moordtocht, een tocht die eindigt in het appartement van Yuka en Okada, die hij ook wil vermoorden.

Zou ik durven zeggen dat dit de beste film was die ik op het filmfestival gezien heb? Misschien wel, 't is in ieder geval een grote kanshebber.

Jammer voor iedereen die dit nog zou willen zien, deze film staat niet gepland voor release in onze bioscopen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten