donderdag 13 oktober 2016

Filmfestival 2016 - dag 1


De kop is er af! Gisteren ben ik mijn twee eerste films van het filmfestival gaan bekijken. Dat geldt dus als dag 1 voor mij, hoewel de officiële opening al een dag vroeger was...

En de terreurdreiging laat zich ook op het festival voelen: op voorhand kreeg ik al via verschillende kanalen van het filmfestival de mededeling dat rugzakken niet toegelaten zijn (er liepen anders genoeg mensen met een rugzak rond...), daar ging mijn plan om al mijn overlevingsgear mee te sleuren in een rugzak die ik speciaal in Londen had gekocht - die krijgen jullie nu dus niet te zien he.

Back-up plan was dan maar mijn Dietrich-tas uit Berlijn, die is groot genoeg om al mijn gerief in te steken, alleen niet zo handig als een rugzak. En omdat ik ook om mijn officiële totebag mocht gaan (vriend van het festival zijn heeft zo zijn voordelen), liep ik gisteren met twee diva's rond:

Maar we zijn hier om over film te praten en dit stond op het programma:

A monster calls - Juan Antonio Bayona



Hierover heb ik het al een paar keer gehad, vooral omdat ik vorige maand het boek las in voorbereiding van deze kijkbeurt.

En omdat het woensdagnamiddag was, zat de zaal voor zo'n 30% vol met kinderen - niet zo moeilijk voor een kinderfilm, maar op het festival zijn alle films in principe kinderen niet toegelaten én een pak duurder dan in het normale circuit. Naast mij zaten dan ook zo'n 4 prepuberende jongetjes, maar ze hebben zich goed gedragen tijdens de film, geen klachten dus.

De film was wat ik er van verwachtte: een meeslepend en droevig verhaal over een jongen die worstelt met zichzelf omdat zijn moeder terminale kanker heeft. Het monster - met stem van Liam Neeson - is prachtig vormgegeven en duidelijk gebaseerd op de tekeningen uit het boek. Sommige van de prenten kwamen letterlijk tot leven op het scherm. Echt mooi.

De verhalen die het monster aan Conor vertelt, zijn korte filmpjes gemaakt met waterverf. Mooi gedaan en ze geven een extra dimensie aan de film.

Heb je kinderen die al film met ondertiteling aankunnen: vanaf 4 januari in de bioscopen. Ze gaan tranen met tuiten wenen!

Het was ook de eerste keer dat ik mij in de cosy seats kon nestelen:

Normaal gezien kost dat stukken van mensen, maar tijdens het filmfestival zijn er geen vaste plaatsen en kan je gaan zitten waar je wil. Het ideale moment dus om dat eens uit te proberen!
Wat "krijg" je? Een supercomfortabele zetel, met een tafeltje om alle hapjes en drankjes kwijt te kunnen, een kapstok voor je jas en een plek om je handtas netjes weg te zetten. Allemaal leuke extraatjes, maar ervoor betalen, zal ik nooit doen. Wat ik wel ga doen: telkens ik een film in zaal 4 van Kinepolis heb tijdens dit festival, zal ik daar gaan zitten!

Personal shopper - Olivier Assayas



Dit is al de tweede film van Olivier Assayas, na Clouds of Sils Maria, waar Kristen Stewart in opduikt. En ook in deze film speelt ze de pannen van het dak. Ze won bakken prijzen voor Clouds of Sils Maria en bewijst hier dat ze een film ook helemaal in haar eentje (in Clouds... stond ze naast Juliette Binoche) kan dragen.

Maureen is de personal shopper van een dikbetaalde celebrity, Kyra. Wat die juist doet in het leven, wordt nergens duidelijk, maar Maureen moet van hot naar her rennen om al haar boodschapjes te doen.

Daarnaast is Maureen ook een getormenteerde ziel, want een paar maanden geleden overleed haar tweelingbroer en ze hadden aan elkaar beloofd dat wie eerst stierf, aan de ander een teken uit het hiernamaals zou geven. Ze laat zich hiervoor 's nachts vrijwillig in het megagrote - en lege - huis van haar broer opsluiten. Iedereen zou daar al de piepers van krijgen, maar zij hoort er vanalles, wat op de aanwezigheid van haar broer zou kunnen wijzen.

Personal shopper is echter geen griezelfilm (ik heb 1 keer met mijn handen voor mijn mond gezeten van de spanning, maar dat was meer om een thriller- dan een griezelelement), hoewel het over geesten gaat en Maureen wel het een en ander op dat vlak meemaakt. Nee, dit is een steengoede film met een schitterende Kristen Stewart in de hoofdrol (ja, die kan dat dus!), gaan kijken vanaf 14 december is dus de boodschap!

Mijn eerste filmfestivaldag was met andere woorden een horror-light dagje, met in de eerste film een monster dat op bezoek komt bij een jongetje en in de tweede Kristen Stewart die op zoek gaat naar de geest van haar overleden broer.

Op naar dag twee!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten