donderdag 18 augustus 2016

Star Trek : Beyond in Barco Escape


Gisteren ging ik naar de cinema...

Ik kon ook niet anders want de nieuwe Star Trek kwam in de zalen en die moest ik gezien hebben!

Ik ben al van zowat mijn twaalfde fan van Star Trek, was in het verleden lid van twee Belgische Star Trek-clubs en heb heel wat boeken etc. in mijn bezit die Star Trek related zijn.

Een nieuwe film móet dan ook in de bioscoop bekeken worden.

En bij deze film was er een specialleke: je kon hem gaan bekijken in Barco Escape, een nieuw soort beeldformaat dat de kijkervaring moet vergroten. Probleem: dat is enkel in Kinepolis Kortrijk en Antwerpen te zien op die manier...

Nu is Kortrijk niet zo ver van waar ik woon, maar ik heb het niet voor de Kinepolis daar. De vorige Star Trekfilm (Star Trek : into darkness, met Benedict Cumberbatch, kan het beter?) ging ik ook daar bekijken, omdat het zowat de enige plek was waar ze hem toen speelden, maar het kan daar allemaal een pak beter. Zo kan je daar ongedwongen binnenwalsen zonder dat ze zelfs maar nakijken of je een ticket gekocht hebt voor een film. De vorige keer had ik niets van controle om te zien of ik daar thuishoorde, deze keer werd mijn ticket IN de zaal nagekeken door een medewerker die alle stoelen af ging om te zien of je juist zat. Wie daarna in een stoel ging zitten op een rij die hij al gecontroleerd had, had vrij spel.

Maar ik ben hier niet om te zitten zagen over Kinepolis Kortrijk, de film is waar het om draait.

Toch nog even dit: het Barco Escape formaat bestaat eigenlijk uit drie schermen naast elkaar.

Eigen crappy foto van tijdens de pauze.
Op het middelste wordt de film geprojecteerd, maar in scènes die grootser en indrukwekkender (moeten) zijn, wordt op de drie schermen samen geprojecteerd. Dit geeft inderdaad een heel bijzonder effect, misschien nog meer als je er echt middenin zit, maar ik zit niet graag zo dicht bij het scherm - de zaal had maar 14 rijen en ik zat op rij 13.

Heel dat switchen tussen 1 scherm en 3 schermen was bij momenten wel een beetje verwarrend, vooral omdat scherm 3 op de foto niet echt 100% juist in positie stond, zodat er steeds een kleine kink in de overgang zat van het beeld (tussen 1 en 2 was er geen probleem) en de beelden van het nieuwe ruimtestation Yorktown zijn net dat tikkeltje te beweeglijk, zodat je er een beetje misselijk van zou kunnen worden.

Maar dat geeft eigenlijk allemaal niet want ik vond de film geweldig, hoewel ik aanvankelijk geen idee had waarover het verhaal ging, but who cares, it's Star Trek!



Observaties die ik maakte tijdens de film:

1/ ik heb het écht niet voor Chris Pine als James T. Kirk - 't zijn die lippen...
2/ het nieuwe personage Jaylah (Sofia Boutella) kon meteen op mijn sympathie rekenen: een kick-ass vrouwelijke alien die meer dan haar mannetje weet te staan, intelligent is en we misschien in de volgende film ook aan het werk zullen zien (fingers crossed).

3/ dat Uhura, een klein mensenvrouwtje, de aliens die de Enterprise bestormen met wat rake klappen tegen de grond kan werken, terwijl de mannelijkste man van de bemanning erdoor omver wordt gelopen, was totaal onrealistisch.
4/ ik snapte eerst niet waarom ze Leonard Nimoy's Spock wilden opvoeren, maar het werd al gauw duidelijk.
5/ was Sulu homo omdat George Takei (original Sulu) in het ware leven ook homo is? Leuke wending anders.
6/ er zat verrassend veel humor in de film, hoewel je wat van Star Trek moet kennen om die ten volle te kunnen appreciëren.
7/ toen de woorden "For Anton" op het scherm verschenen in de aftiteling, was het toch eventjes slikken want Anton Yelchin (Chekov) stierf op 19 juni dit jaar op 27-jarige leeftijd door een stom ongeluk. En ja, er was ook een tribute voor Leonard Nimoy omdat hij vorig jaar het tijdelijke voor het eeuwige heeft verwisseld, maar bij iemand van bijna 84 komt dat minder hard aan.

Leuk kijkvoer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten