zondag 28 februari 2016

Februari wrap-up


De leesdip waar ik vorige keer over sprak, is nog steeds niet ten einde. Het lukt mij maar met mondjesmaat om boeken te lezen, hoewel ik mezelf in februari echt geforceerd heb.

De trucjes die ik uithaalde:

1) Mezelf verplichten om 50 bladzijden te lezen, zodat ik toch vooruit geraakte in een boek. In de praktijk lukten slechts zo'n 35 bladzijden vooraleer het niet meer ging. Maar hé, zo heb ik toch 2 boeken uitgekregen!

2) Lees iets van een auteur waar je al iets fenomenaals van gelezen hebt. Dat kwam echter in mijn gezicht terug want ik vond het boek in eerste instantie onoverkomelijk, daarover straks meer.

Gelukkig zijn er dan nog steeds strips en daardoor kon ik in februari 15 gelezen items op Goodreads noteren.

Beginnen doe ik met mijn boek van de maand, want ik heb iets 5 sterren gegeven!

Seconds - Bryan Lee O'Malley

Deze lijvige graphic novel vertelt het verhaal van Katie die als kok werkt maar droomt van haar eigen restaurant. Op een dag verschijnt er een huisgeest in haar kamer en ontdekt ze hoe ze dingen uit het verleden kan veranderen. Natuurlijk loopt dit serieus uit de hand en moet ze nogal wat pogingen ondernemen om alles terug in orde te krijgen...

Dit las - eindelijk - als een trein en de meer dan 300 pagina's vlogen er door op één zondag. Niet alleen was ik blij om zo snel te vorderen met het lezen, maar het verhaal zelf mocht er zeker zijn: de reis van Katie was er eentje van zelfontdekking en persoonlijke groei, in de manga-achtige stijl van Bryan Lee O'Malley.

Ik las ook twee "echte" boeken in februari, die beiden 4 sterren kregen:

De geniale vriendin - Elena Ferrante

Dit is het eerste deel van een Italiaanse vierdelige reeks (het derde deel komt in mei uit in het Nederlands) die gaat over twee vriendinnen: Lila en Elena. Ze groeien op in een arme Napolitaanse wijk en blijken allebei over een goed stel hersenen te beschikken maar het is vooral Elena die verder zal studeren terwijl Lila in de wijk achterblijft. Het eerste boek eindigt wanneer beide vriendinnen 16 zijn en aan de vooravond van een nieuw leven staan. Boek twee, De nieuwe achternaam, wil ik zéker lezen, maar ik wacht liever tot ik terug in mijn leesritme zit en er ten volle van kan genieten.

De geniale vriendin las ik dus in stukjes van 35 à 50 pagina's per keer en daardoor deed ik er ver een hele maand over om het uit te krijgen. En dat terwijl ik écht wou doorlezen maar het gewoon niet ging.

Mijn tweede geniale leestruc haalde ik uit met volgend boek:

Mevrouw Verona daalt de heuvel af - Dimitri Verhulst

De boeken van Dimitri Verhulst zijn kort en krachtig en wat ik al van hem gelezen heb, was iedere keer een schot in de roos. Dat kon dus niet misgaan met een boek van 109 pagina's. Dacht ik...

In het eerste hoofdstuk wordt al duidelijk gemaakt dat Mevrouw Verona een hondenmagneet is, honden volgen haar overal en ze neemt met gemak zwervertjes in huis. Ze filosofeert zelfs dat ze, als ze aan de hemelpoorten zal staan, als bestaansreden zal opgeven dat ze goed voor honden was (of zoiets, het boek is al terug naar de bibliotheek). Tja, da's voor mij dus al een grote afknapper en reden om misschien niet verder te lezen want ik moet écht niet van honden weten en wil er dan ook niet over lezen...

Gelukkig ging het na dat eerste hoofdstuk over heel wat andere dingen dan de mens/hond relatie en kon ik genieten van het leven in Oucwègne dat beschreven wordt in dit boek(je). Toch deed ik er ver 10 dagen over om het uit te krijgen. Het mag ondertussen wel eens gaan gedaan zijn met die leesarmoede bij mij...

Voorts las ik nog enkele strips:

The Sandman delen 4-7 - Neil Gaiman


Deze kregen allemaal 4 sterren, elk op hun eigen manier. Nog 3 delen te gaan en dan heb ik de hele Sandman gehad. Toch blijft de reeks mij telkens weer verbazen omdat er steeds nieuwe invalshoeken zijn en hoewel Dream (= the sandman) soms maar in de zijlijn aanwezig is, blijft het ontegensprekelijk zijn reeks.

De reis van de vaders. Eerste cyclus (3 delen) - David Ratte

Een strip met bijbelse inslag: terwijl Jezus rondtrekt en vissers tot zijn apostelen maakt, wordt het leven van vissersfamilies door hun vertrek beïnvloedt. Drie vaders gaan op zoek naar hun zonen die volgers van Jezus geworden zijn, in eerste instantie om hen terug te halen en voor de familie te zorgen. Hun weg is lang, want ze gaan te voet door heel Israël in het spoor van hun zonen. Een schitterende reeks met hier en daar een humoristisch kantje.

De cyclus kreeg van mij 4 sterren en omdat ik ze allemaal na elkaar las, is het voor mij één groot verhaal, best van ze samen te lezen zou ik zeggen.

Het eerste deel van de tweede cyclus (die zich in het Egypte van Mozes afspeelt) is net in het Nederlands verschenen.

Death note delen 6-8 - Tsugumi Ohba

Hier heb ik mij door moeten duwen. De 12-delige reeks kocht ik mij een aantal jaren geleden, maar ik raakte toen niet verder dan het vijfde deel. Nu zit ik al aan deel acht, maar de zin om verder te lezen is eventjes weg.

Vanaf deel 8 speelt het verhaal zich een aantal jaren verder in de toekomst af en door de cover dacht ik in eerste instantie dat er eindelijk een interessant vrouwelijk personage de kop zou opsteken. Verkeerd gedacht want de Mello op de cover is gewoon een jongen die er uit ziet als een meisje en de vrouwonvriendelijkheid van de serie blijft gewoon doorgaan...

Wanneer ik aan delen 9-12 zal toekomen weet ik dus nog niet. Ze kregen trouwens alledrie drie sterren, middelmatig met andere woorden.

Alles wat ik las in februari.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten